De essentie van branding: van visie tot visuele identiteit
Branding; sommigen denken meteen aan termen als: brand recognition, brand values en visuele identiteit. Anderen zijn tevreden met een logo en een fancy kleurke.
Wat is branding nu echt? Waar moet je op letten als je aan een merkstrategie begint? En hoe begin je er in godsnaam aan? Spoiler alert: een geslaagde branding is veel meer dan ‘een logo met een fancy kleurke’.
Back to basics
Met een sterk merk onderscheidt je jezelf van de concurrentie en probeer je zo ‘top of mind’ te geraken in het hoofd van de consument binnen jouw doelgroep. Daarvoor moet je dus eerst goed begrijpen wat de missie van jouw bedrijf is en hoe je die wil waarmaken.
Leg dat schetsboek of Pinterest moodboard dus nog maar even aan de kant en begin bij de kern van de zaak. Welke problemen kunnen we oplossen en op welke manier? Wie is onze ideale klant? Hoe gedraagt onze ideale klant zich? Wat zijn zijn of haar interesses? Waar kunnen we ze het beste bereiken? Als je de achterliggende betekenis en de target audience van jouw organisatie afgelijnd hebt, kan je overgaan naar het visuele aspect.
Tooltip: Heb je moeite om je ideale klant te bepalen? Probeer het dan eens met de buyer persona tool van HubSpot (https://www.hubspot.com/make-my-persona).
Het oog wil ook wat
Een weldoordachte missie, visie en een duidelijk buyer persona zijn belangrijk. Het zijn de bouwstenen van jouw branding, maar van een merkmanifest met 20 pagina’s aan doorlopende tekst wordt niemand gelukkig. Tijd om jouw merk dus van een visuele identiteit te voorzien om het aantrekkelijk in de markt te zetten op een manier die aansluit bij de kernwaarden van jouw bedrijf.
Zoals eerder vermeld is een branding veel meer dan enkel een logo met een kleurtje erbij. Je brand is het uithangbord van je organisatie en bepaalt de eerste indruk die mensen ervaren als ze het ergens tegenkomen. Die eerste impressie kan inderdaad jouw logo zijn, maar dat is niet altijd het geval. Binnen de communicatie die je voert is je logo vaak maar een klein element in een veel groter geheel. Denk maar aan flyers, social media, websites en andere communicatiemiddelen. De huisstijlelementen en manier van communiceren, krijgen vaak een prominentere rol dan het logo en zijn dus zeker zo belangrijk.
Een goei portie emotie
Het belangrijkste element van een branding blijft emotie. Je kan over een enorm aantrekkelijke visuele identiteit beschikken, maar als er geen betekenis achter zit verdwijnt de impact die je merk achterlaat als sneeuw voor de zon. De emotie of het gevoel dat je met je brand wil overbrengen moet in elke vorm van communicatie voelbaar zijn. Dat is het geheime ingrediënt van een geslaagde branding.
Ben je wat overdonderd door al deze informatie en zie je de bomen door het bos niet meer? Laat ons iets weten via sales@smeltpunt.be om samen eens vrijblijvend te sparren over wat een geslaagde branding voor jou kan betekenen.