Cringey boomer talk, het vergif van jouw employer brand.
Hoera, het nieuwe jaar is intussen van start gegaan. Dat betekent: een 30-tal dagen vastklampen aan de goede voornemens om ze dan weer te ‘vergeten’. Klinkt herkenbaar?
Die persoonlijke doelen maken vaak plaats voor zakelijke voornemens aan het begin van het jaar. Misschien is 2025 wel het jaar waarin je graag nieuwe medewerkers wil aantrekken? Om dat te doen moet je als bedrijf natuurlijk ook aantrekkelijk zijn, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Het antwoord is een, ondertussen toch wel verzadigd en rijkelijk rondgestrooid, begrip. Jawel, employer branding. 😱
Employer branding: wat is het (niet)?
Voordat we erin vliegen: drie paaseieren op de bureaus van je werknemers leggen en daar dan een foto van op LinkedIn zwieren is géén employer branding. Employer branding is een constant proces waarbij je duidelijk laat zien wat jou als werkgever uniek maakt voor zowel potentiële als huidige werknemers. De meest efficiënte en budgetvriendelijke manier om dat te doen is social media. Spoiler: drie paaseieren ain’t gonna cut it.
Waarom social?
“Ik geloof niet in social media, dat werkt niet voor ons.” Boomer talk. De nieuwe generatie talent staat voor de deur en met social media kan je ervoor zorgen dat ze op jouw deur komen kloppen in plaats van bij de concurrentie. Op voorwaarde dat je op de juiste manier omgaat met de content die je online zet. Als je tieners in huis hebt, ben je als ouder waarschijnlijk al eens als ‘cringe’ bestempeld. Dat wil je absoluut vermijden als het over de social media van jouw organisatie gaat.
Authenticiteit doet leven
Vraag jezelf eerst af: 'Ben ik wel zo’n toffe werkgever?'. Dat kan soms confronterend zijn, maar wat je zeker niet mag doen is doen alsof. Daar maak je alleen jezelf iets mee wijs, want al de rest kijkt daar los doorheen. De uitdaging ligt niet in jouw bedrijf uniek te laten lijken, maar in uniek te zijn. Het formuleren van een duidelijke Employer Value Proposition (EVP), helpt je op weg om daadwerkelijk een toffe werkgever te worden.
Consistentie, consistentie, consistentie
Employer branding is een continu proces, vooral op social media. Breng je boodschap consistent over met relevante, kwaliteitsvolle content. Ook als die content in de beginfase maar drie likes krijgt. Zoiets krijg je alleen maar op de wereld als je een houvast hebt, zodat je niet in situaties verzeild raakt waar je ‘s avonds letterlijk tussen de soep en de patatten nog een post in elkaar aan het knutselen bent. Die houvast noemen we een content kalender met een aangepaste contentstrategie. Hoe je daarmee aan de slag gaat lees je in een van onze vorige artikels: ‘De 3 geboden voor een succesvolle social media strategie.’
Amai, wa ne rommel
Stel je voor dat dat de eerste woorden zijn van een sollicitant bij het betreden van jouw kantoor. De meeste mensen zouden door de grond zakken van schaamte. Nu denk je misschien: "Dat is onmogelijk, hier komt iedere week een kuisfirma langs.” Dat geloof ik absoluut. Terwijl jij ervoor zorgt dat de binnenkant van jouw bedrijf spik en span is; laat je hetgeen dat publiek toegankelijk is, jouw sociale media, verloederen. Jongere generaties gebruiken sociale media steeds vaker als zoekmachine. Volgens Forbes houdt 75% van de werkzoekenden rekening met employer branding voordat ze solliciteren.
Investeer dus in professionele foto- of videografie om dat online rommeltje op te ruimen en jouw merkimago een boost te geven op lange termijn. Ook jouw werknemers gaan je dankbaar zijn dat er eens een fatsoenlijke foto van hun online verschijnt. 😉
Voorbeeld: onze oudste klant Tricore trok met het volledige team naar Malaga. Ze vroegen aan ons om een teaser voor hun personeel te maken om de reis aan te kondigen, hieronder het resultaat. Hou hun socials in de gaten voor de aftermovie…
“Wat een dynamiek hier” – Nobody
De tijd dat de vraag naar een job groter was dan het aanbod ligt achter ons. De werknemer zit vandaag in een luxepositie waarbij er vaak tussen verschillende bedrijven kan gekozen worden. Het is dus aan de werkgever om zich te onderscheiden van de rest met behulp van originele en creatieve communicatie om zo het kaf van het koren te scheiden. Employer branding gaat over meer dan een paar losse acties. Het vraagt om consistentie, authenticiteit en creativiteit. Begin met een eerlijke blik op je bedrijf, formuleer een sterke EVP en werk strategisch met social media.
Dus kom je in jouw bedrijf terecht in een dynamische omgeving waar je de kans krijgt om te groeien? Formuleer het dan tenminste ietsje creatiever en bewijs het.
Meer weten over hoe employer branding op social media er voor jou kan uitzien? Boek dan een momentje in dat voor jou past via onderstaande button en dan bekijken we het samen.