Van Reels tot ROI: Social media trends voor 2025 die écht werken
Naar jaarlijkse gewoonte brengt Metricool een rapport uit met de meest opvallende trends voor het komende jaar op vlak van social media. Dit jaar baseerden ze hun onderzoek op 21.000.000 posts, verspreid over 8 verschillende platformen. Dit zijn volgens Smeltpunt de belangrijkste takeaways:
👉 Fotografie met ROI
Het is geen toeval dat de snelst groeiende platformen de meeste aandacht geven aan visuele content. YouTube, Instagram en TikTok zijn dé platformen om groei na te jagen. Twijfel je of investeren in kwalitatieve foto- en videografie de moeite waard is? Dit onderzoek geeft een duidelijk antwoord: ja.
In een ideale wereld zou je een goede balans moeten vinden tussen foto- en videografie binnen jouw content mix, maar er is ook goed nieuws voor wie de investering in video nog een obstakel vormt. Na de dominante periode van Instagram Reels, lijkt dit format terug wat meer ruimte te laten voor de oldschool posts. Zo zien we een toename in bereik van statische posts van 21% ten opzichte van een afname in bereik van 20% voor reels. Video is nog steeds koning van de content, maar er is dus wel wat meer ademruimte om je content mix te diversifiëren. Reden te meer dus om de nodige aandacht te schenken aan de beelden die je op je socials post.
Belangrijk om te weten als je aan de slag gaat met statische posts, is dat Instagram recent hun standaard ratio voor afbeeldingen heeft aangepast van een vierkant naar een verticaal formaat (eindelijk!). Houd dus rekening met de nieuwe ‘safe zones’ wanneer je je content creëert.
👉 Emotie blijft de sleutel tot succes
Impact ontstaat plaats daar waar het emotionele en het sociale met elkaar overlappen. De tijd van jouw dienst of product droog door de strot van jouw volgers proberen proppen op social media is al lang passé (voor zover dat ooit gewerkt heeft). Content die de mens achter het account kan raken, zet aan tot actie. In het huidige short-form tijdperk is humor vaak een effectieve manier om reacties uit te lokken. Wees hier wel voorzichtig mee, want de lijn tussen grappig en cringe kan al snel overschreden worden.
De ‘Big Three’: LinkedIn, Facebook en Instagram, zijn nog steeds de grote engagement magneten. Filters winnen nog steeds aan populariteit en verhogen de interactie. Zeker voor Belgische organisaties liggen hier nog veel mogelijkheden.
👉 Denk niet in hokjes, maar in trechters
Bij Smeltpunt geloven we steevast dat jouw doelgroep op meerdere platformen actief is. Daarmee gaan we een beetje in tegen de klassieke aanpak van ‘één platform te kiezen en daarop in te zetten’. Dat hokjesdenken, waarbij je bijvoorbeeld enkel op LinkedIn aanwezig bent omdat jouw buyer persona een professional is, laat je best achterwege. Want wie beweert dat professionals niet op Instagram actief zouden zijn?
Denk dus niet in hokjes, maar in trechters. Dan zie je dat je sociale media, net zoals je sales funnel, een proces is dat jouw volgers begeleidt in hun ervaringen met jouw organisatie. Door meerdere touchpoints te hebben op meerdere kanalen, vergroot je je conversies op het einde van de rit. Bij Smeltpunt helpen we bedrijven met een unieke, platformoverschrijdende aanpak.
De eerste stap is natuurlijk mensen in die trechter krijgen, kijk daarvoor misschien eens naar YouTube. We merken dat dit platform nog vaak onaangeraakt blijft door de Belgische KMO. Sinds de intrede van YouTube Shorts vertoont dit platform mooie resultaten, zeker op vlak van impressies per volger.
👉 Consistency stays key
Social media werkt zoals fitness: zes maanden keihard gaan heeft weinig zin als je daarna een jaar stilvalt.
Uit het onderzoek merken we een daling in de wekelijkse postfrequentie op LinkedIn en Instagram. Hoera voor iedereen die wel consistent wekelijks blijft posten (en fitnessen)! Want doordat het aantal momenten dat er gepost wordt zakt, zijn er ook minder posts die het algoritme kan laten zien. Wat dan weer de kans verhoogt dat jouw post getoond wordt in plaats van die van een concullega.
De social media trends van dit jaar bevestigen wat we al langer weten: sterke visuals, emotionele connectie en een strategische platformbenadering maken het verschil. Maar enkel inspelen op trends is niet genoeg – met een doordachte en consistente aanpak haal je pas écht het maximale uit je social media.
Wil je weten hoe goed jouw social media strategie écht is? Doe de Smeltpunt Social Test en ontdek binnen enkele minuten waar jouw grootste groeikansen liggen.